Hvorfor er Norge min “Narnia”…


Jeg er blitt spurt mange ganger hvorfor kaller keg Norge som Narnia. Dette er faktisk noe veldig personlig men ikke privat. Derfor vil jeg dele det med dere som snakker norsk, som lurer på hvorfor er dette fantastiske landet Narnia´en min.

Det var desember 2005 og snart jul. Jeg hadde allerede fikk vite at jeg skulle flytte til Norge, til min elskede “Señor Bravo” som han kalles her av private grunner.

Jeg gikk på kino en kveld og så på denne filmen, The Chronicles of Narnia, den fra 2005; og til min stor overraskelse, når hun lille jente går inn i garderoben så… kommer hun seg til Narnia!

Det var hvit, det var snø, det var vinter! Akkurat som det landet jeg skulle flytte snart, for jeg skulle flytte i januar, kanskje ikke det mest fornuftig måned til å flytte fra et varme land, men kjærligheten kunne ikke vente lengre.

Jeg landet i Oslo av diverse grunner og det var bare kl.14:00 men allerede mørk, kanskje 1.5 meters snø på flyplassen, noen -15 grader sikkert (eller mindre!), alt så veldig trist ut og jeg tenkte: hva fæn gjør jeg nå! kommer jeg til å overleve her? det ser kjempe mørk ut! jeg kommer til å bli deprimert 😦
Men nei! Det skjedde ikke! 🙂 Narnia´en min var utrolig koselig om vinter, og enda finere om sommer.

Jeg har hørt at noen som liker dette landet også så godt som jeg og de synes at det likner på The Hobbits sitt land! For ja, om sommer er det bare idyllisk her, i hvert fall hvor vi bor, det er bare en drøm!

Derfor kaller jeg dette landet Narnia 🙂 det er et drømmeland. Det er perfekt til Jul og perfekt til sommer. Det har sin egen tempo og nesten isolert av resten av verden.

Når den “hvite heksen” tar det, så blir det kaldt, da blir det vinter, da er jeg i Narnia´en min igjen og da går jeg i dvalen til neste vår!

Men nå, nå er det sommer! Og vi “narnia folk” må vi bare nytte det 🙂

Narnia-3

LEAVE A COMMENT

